Activitats de la BPT / Cinema

El REC 2009 ja és aquí!


El Festival Internacional de Cinema de Tarragona, REC 2009, ja és aquí.  Del 25 d’abril al 2 de maig la ciutat s’omplirà de projeccions i activitats per a tots els gustos i públics. Hem aprofitat l’avinentesa per fer una petita entrevista al seu director, Xavier Garcia Puerto, perquè ens expliqui quines són les novetats i sorpreses que ens prepara aquesta novena edició que aviat començarà. Properament penjarem al bloc una petita guia amb recursos de cinema que podeu trobar a la Biblioteca i que estan relacionats amb els continguts del Festival.

Quines són les principals novetats que ens ofereix aquesta edició del Festival 2009?

La internacionalització. Les dues seccions principals del festival: Opera Prima (la primera pel·lícula d’un nou director) i el Live Cinema (espectacles audiovisuals) esdevenen internacionals. Això ens permet tenir llargmetratges i espectacles d’arreu del món.

Heu rebut molts projectes per participar al Festival?

A la secció de curtmetratges prop de 400; al Live Cinema, més de 40; i a Opera Prima, més de 30 a més de totes les pel·lícules visionades en d’altres festivals (San Sebastián,  Gijón,  Rotterdam,  Berlín, etc.) 

Quins criteris seguiu per escollir les pel·lícules a concurs?

La qualitat. I, sense deixar de banda la qualitat com a premissa, oferir tota una mostra panoràmica dels diversos estils i maneres de crear que hi ha a l’actualitat.

Les noves tecnologies cada cop tenen més pes en la creació audiovisual: com es reflecteix en el Festival?

Es reflecteix en moltes de les creacions (curts, pel·lícules) que es presenten al festival, que estan realitzades amb tecnologia digital. Però sobretot al concurs LiveCinema (inclòs al REClanuí) on s’ofereix una mostra de les últimes tendències en creació audiovisual.

Fent un cop d’ull a la programació veiem que el Festival ofereix un ampli ventall d’activitats per a tots els gustos i, també, per a totes les edats. Creieu que els joves tenen poca formació en el món del cinema?

És evident que les generacions actuals estan avesades a viure en un món multipantalla, del mòbil al PC, d’allà a la tele, passant per la Play, i de vegades al cinema en pantalla gran. Però potser no tenen una consciència plena de la intencionalitat del llenguatge. Al nostre país, en comparació amb la resta d’Europa, encara s’ha de fer una gran tasca de divulgació i pedagogia del llenguatge audiovisual en general des de la base, als centres educatius, incorporant el llenguatge audiovisual com a matèria en si mateix, com poden ser la literatura o la física. Dins del Festival REC pretenem col·laborar en aquesta pedagogia amb seccions com el Projecte Educatiu Mira’m, el Seminari per a joves estudiants, o l’activitat infantil que encetem aquest any.

En el Festival els espais són molt importants: a part dels espais tancats, com l’Antiga Audiència, o l’Auditori de Caixa Tarragona, incorporeu espais oberts com el Camp de Mart i la terrassa del Pretori. Creieu que Tarragona és una ciutat “cinematogràfica”?

Prou. Si es promocionés correctament i es donessin a conèixer, no només els monuments, sinó tota la ciutat i el seu entorn, seria protagonista de molts rodatges. La llum de Tarragona és única, i retrata perfectament l’espai mediterrani.

Els noms propis del Festival: Marlene Dietrich i Rafael Azcona. Per què els heu escollit?

Marlene Dietrich va ser la primera actriu que pren consciència de la potència del cinema,  i de la capacitat de crear-se una imatge diferent a la real, i mitjançant la il·luminació i altres trucs del cinema potenciava la seva presència a la pantalla, creant el mite que ara coneixem. Aquesta presa de consciència primigènia lliga molt bé la nova creació, la concepció d’una primera obra, present a la secció de pel·lícules a concurs OPERA PRIMA. Rafael Azcona és el més gran guionista espanyol dels Marlene Dietrichúltims 50 anys. No ens podiem oblidar d’ell en un any que fèiem un seminari sobre el guió i l’art d’explicar històries. A més, és un cicle itinerant que organitza l’Academia Española de Cine i quan ens van proposar de dur-ho a Tarragona, ens va semblar molt adient. A part per una qüestió d’efemèrides: fa 20 anys que va caure el Mur de Berlín, i llavors Marlene es va reconciliar amb la seva ciutat, decidint cedir tot el seu fons fotogràfic al Museu del cine alemany, d’on s’han extret aquestes fotografies. I Azcona, ens va deixar l’any passat.

El seminari d’aquesta edició gira entorn a l’escriptura. El cinema és un art molt visual i la paraula pot córrer el perill de caure en un segon pla. Com està la salut del guió avui en dia?

No està tan malament com sembla a simple vista. La principal qüestió és que hi ha una sobreproducció audiovisual per a cobrir totes les pantalles existents, i potser no hi ha prou talent per a cobrir tota aquesta demanda.

I per acabar, una pel·lícula o moment del Festival que no ens podem perdre…

Les pel·lícules, diríem totes, perquè són impactants, però jo posaria especial atenció a les asiàtiques, o a la italiana, però no li digueu a ningú. Hi ha alguna actuació nocturna que també promet…

Seguiu atents a CineMúsica perquè els propers dies anirem penjant més informació. Només ens queda agrair a l’organització la seva col·laboració i desitjar-vos a tots un bon REC ’09!

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s